איגוד האתלטיקה בישראל
Israeli Athletics association

אדוה כהן: "למדתי לא לפקפק בעצמי"

שיאנית ישראל ב-3,000 מכשולים מסכמת את עונת 2023/2024 וכבר חושבת על אליפות העולם 2025: "רוצה חוויה מתקנת בטוקיו".  

עבור אדוה כהן (מכבי ת"א) עונת 2023-2024 הייתה אמביוולנטית. מצד אחד, היא קבעה חמישה שיאים אישיים ושלושה שיאים לאומיים וייצגה את ישראל בגמר ה-3,000 מטר מכשולים באליפות אירופה, אך מהצד השני היא לא הצליחה להעפיל למשחקים האולימפיים בפריז, היעד הגדול של העונה מבחינתה.

 

אחרי שכבר לקחה חלק באירוע הספורט הגדול בעולם- המשחקים האולימפיים בטוקיו 2020- זה לא היה פשוט עבורה לראות את המשחקים מהבית. עכשיו, לקראת העונה החדשה וכשהיא פותחת עוד שנה במסגרת קבוצת האימון UA Mission Run Dark Sky, היא מציבה יעדים חדשים ובטוחה בעצמה: "למדתי לא לפקפק בעצמי, להאמין שאני מסוגלת".

 

"על קו הזינוק" עם אדוה כהן.

 

איך היית מסכמת את העונה שחלפה? סיימת אותה בטעם מתוק עם הישג שיא ב-2,000 מכשולים, היו לך הופעות טובות בליגת היהלום, הוכתרת לאלופת ישראל במכשולים שוב, אבל לא הגעת למשחקים האולימפיים בפריז.

"התחושות שלי מעורבות אבל אם אני מסתכלת על חצי הכוס המלאה הייתה עונה טובה. צברתי חמישה שיאים אישיים ושלושה שיאים לאומיים. ללא ספק יש לי תחושת החמצה שפספסתי את המשחקים האולימפיים בכמה נקודות. אם מסתכלים על העונה עצמה היא הייתה עונה יחסית טובה, הייתי מאוד עקבית והרגשתי מאוד טוב פיזית ומנטלית. היה לי כיף להתחרות, לעמוד על קו הזינוק ולהתכונן לתחרויות, שזה הכי חשוב במסע. בעונה לפני כן הייתה לי עונה לא פשוטה, הייתי רחוקה מהבית כמעט שנה שלמה, רוב התחרויות לא הלכו כמו שצריך ולכן אמרתי לעצמי שהעונה אני גם חייבת להנות. כמובן שגם המלחמה וכל המצב הקשה בארץ השפיע, אבל הרצון שלי להראות שאנחנו על המפה, שלא יצליחו לעצור אותנו, היה עוד יותר גדול. רציתי לייצג את ישראל בצורה הכי טובה שיש".

 

היית מאוד קרובה להגיע למשחקים האולימפיים בפריז ולייצג את ישראל בפעם השנייה בבמה הגדולה ביותר, מה את חושבת שהיה חסר שתגיעי לשם?  "יש כמה מקומות שאני חושבת שיכולתי לשפר, כמו למשל אם הייתי עושה תוצאה מהירה יותר באליפות ישראל או באליפות אירופה הייתי נכנסת לפריז דרך הדירוג. לצערי באליפות ישראל רצתי לבד, לא הייתה לי באמת תחרות וזה הקשה עליי לעשות תוצאה מהירה יותר. באליפות אירופה חליתי לצערי לפני הגמר, רצתי עם חום ושאני לא בקו הבריאות וזה כמובן השפיע על התוצאה".

 

כשאת מסתכלת בדיעבד על השנה הזאת, מה היית עושה אחרת? "אם אני מסתכלת לאחור, יכול להיות שלגרנד סלאם בירושלים הייתי מנסה להגיע יותר מחודדת כי למרות שקבעתי שם הישג שיא ב-2000 מכשולים, התוצאה שלי לא הייתה טובה מבחינת הקריטריון לפריז. באופן כללי אני מרגישה שבאמת עשיתי כל מה שיכולתי". 

 

מה למדת על עצמך העונה? "וואוו, למדתי המון. הייתי קצת רחוקה מהקבוצה שלי, כי העונה שלי באירופה הגיעה מוקדם יותר, כך שלמדתי המון על עצמי. למדתי שהצד המנטאלי לא פחות חשוב מהצד הפיזי וצריך לעבוד עליו. השנה באמת עבדתי על זה יותר עם פסיכולוגית הספורט שלי ומתחרות לתחרות שיפרתי את הצד המנטאלי".

 

יש איזה אירוע מסוים/סיטואציה שקרו העונה ואת לוקחת אותם איתך הלאה? "התחרתי ב1500 מטר השנה בסוף יולי, מאוד פקפקתי בעצמי ובמה אני יכולה לעשות מכוון שלא רצתי את המקצוע הזה הרבה זמן ובסוף הפתעתי את עצמי ורצתי 4:09. למדתי מזה לא לפקפק בעצמי, להאמין שאני מסוגלת, ולא להסס במהלך התחרות פשוט ללכת על זה".

 

מה התוכניות המקצועיות לטווח הקרוב? מתי חוזרת לאימונים וכ"ו? "חזרתי להתאמן ב-15 לספטמבר, עד ה-1 לאוקטובר אני עושה אימונים של ריצות חופשיות וחיזוקים. אחזור לכושר לאט לאט, ובתחילת אוקטובר אתחיל את האימונים הרשמיים עם הקבוצה. אנחנו מתחילים אימוני סתיו, שהם הכנה לעונה עצמה. אני מתכננת לרוץ את עונת האינדור, לאחר מכן להתכונן לעונת הקיץ, והמטרה הגדולה אליפות עולם בטוקיו.  מכיוון שאליפות העולם רק בספטמבר יש אפשרות לעונה יותר מרווחת."

 

ספרי קצת, למי שפחות מכיר, על הקבוצה המקצועית שבמסגרתה את מתאמנת? "אני מתאמנת בפלאגסטף, אריזונה בארה"ב. אני חלק מקבוצה שנקראת UA Mission Run Dark Sky, תחת המאמן סטיבן האס. אנחנו כ-20 אתלטים ואתלטיות מכל רחבי העולם (יש מאוסטרליה, אנגליה, קניה, קנדה, מקסיקו). כולם רצי בינוניות- ארוכות, מ-800 מטר ועד מרתון. מבחינת רצי מכשולים יש אותי, שתי אתלטיות נוספות ועוד שני אתלטים. אנחנו מתאמנים ביחד, כ-13 יחידות אימון בשבוע, ועוזרים אחד לשני להגיע לתחרויות הכי גדולות שיש. השנה היו 7 אתלטים ואתלטיות מהקבוצה שהתחרו במשחקים האולימפיים בפריז."

 

מה היית רוצה לראות מעצמך השנה? "הייתי רוצה לראות המשך התקדמות, שאני אמשיך לשבור שיאים, אמשיך להצליח וכמובן לעמוד על קו הזינוק באליפות העולם בטוקיו.  שתהיה לי חוויה מתקנת מהמשחקים האולימפיים בטוקיו. לא היה אז קהל, היציעים היו שקטים, זה היה נורא מבאס, היינו סגורים בכפר האולימפי, זה השפיע עליי קצת. אז אני מצפה לחזור לטוקיו ולחוות את התחרות אחרת."