איגוד האתלטיקה בישראל
Israeli Athletics association

יונתן קפיטולניק: "הייתי שבור אבל החלטתי להשתמש בזה ללמידה להמשך"

אלוף העולם לנוער מ-2021 בקפיצה לגובה על העונה הכי מורכבת שהייתה לו בקריירה והשאיפה לצמוח ממנה

על יונתן קפיטולניק (מכבי ת"א) עברו שנתיים לא פשוטות בכלל. את עונת 2022-2023 הוא פספס לגמרי בשל פציעה טורדנית בכף הרגל, שאף הצריכה ניתוח וגרמה לו להחמיץ את אליפות העולם בבודפשט. את עונת 2023-2024 הוא אמנם פתח עם עונת חורף טובה, אך עונת הקיץ בהמשך לא האירה פנים, ובסופו של דבר הקופץ לגובה בן ה-21 מצא את עצמו מחוץ למשחקים האולימפיים בפריז ולא השיג את היעד שהציב לעצמו.

 

תפסנו את קפיטולניק לשיחה כנה על הכל. ההתבוננות על העונה הקודמת, המסקנות והציפיות מהתקופה הקרובה.

 

"על קו הזינוק" עם יונתן קפיטולניק.  

 

איך התחושות לקראת העונה הקרובה? "התחושות סך הכל בסדר. אני אופטימי לעונה החדשה. היו בשנה שעברה בעיות שלמדנו מהן. היו לי בעיקר בעיות בטכניקה, בהרצה, דברים שלא הייתי מוכן אליהם פיסית, גם בגלל הפציעות שעברתי. השנה טולי ואני התחלנו את העונה מוקדם יותר בשביל לתקן את הדברים שהיו חסרים וחלשים בשנה שעברה. כבר בסוף יולי חזרתי לאימונים. אמרתי לעצמי 'לא הצלחתי, אין סיבה לנוח יותר מדי, צריך לעבוד'. אנחנו בונים את העונה בצורה שונה. אנחנו מתחילים לעבוד על דברים ספציפיים מוקדם יותר, מחזקים דברים שהיו חלשים בשנים קודמות, נתחיל לקפוץ יותר מוקדם- בעונות קודמות היינו מתחילים לקפוץ רק בדצמבר, השנה כבר באוקטובר. אין ספק שהחולשה הגדולה ביותר שלי זה הטכניקה, ההרצה. בגלל ששנה שעברה לא הספקנו לעבוד על זה, בעקבות כל מיני סיבות, אנחנו יודעים שאנחנו צריכים לעבוד על זה יותר".

 

אתה בריא לחלוטין? אין זכר לפציעות? "אני במצב פיסי טוב, אין לי כאבים".

 

התאוששת מנטאלית מהעונה הקודמת? "עונה שעברה הייתה קשה. היו הרבה דברים שרציתי להשיג ולא השגתי, היו הרבה ציפיות שלא מימשתי, אבל אני לא מסתכל על זה בצורה של כישלון אלא בצורה של למידה. בחנו את העונה הקודמת, ראינו מה הבעיות ועכשיו אנחנו מתקנים. עם כל הצער הגדול שלא הגעתי למשחקים האולימפיים בפריז, אני לא רוצה להסתכל על העונה הקודמת כעל בזבוז, אלא אני רוצה ללמוד ממנה, ולנצל אותה ללמידה ולתיקון של הבעיות. היו לי רגעים שנשברתי בהם: אחרי שקפצתי רק 2.15 מטר בגרנד סלאם בירושלים או כשהרגשתי כאבים ברגל אחרי המוקדמות באליפות אירופה, היה לי מאוד קשה לקום אחרי התחרויות האלה ולהמשיך להתאמן אבל אמרתי לעצמי שיש עוד סיכוי להגיע לפריז אז אסור לוותר. אחרי אליפות ישראל, ששם כבר נגמר הסיפור, לקחתי זמן למנוחה, הייתי זקוק למנוחה נפשית והגעתי למסקנה שיש לי עוד קריירה ארוכה, שאני עוד צעיר, שיש לי עוד הרבה דברים לעשות, יש לי עוד אולימפיאדות שאני יכול להגיע אליהן ולהתחרות שם על מדליה, כך שאני צריך להשתמש בעונה הפחות טובה שהייתה כדלק להמשיך קדימה ולא כמעצור".

 

שאפת וכיוונת להגיע למשחקים האולימפיים בפריז, מה התפספס? "הייתה לי עונת חורף טובה, קפצתי 2.24 מטר, והגעתי דווקא בתחושה טובה ובכושר טוב לעונת הקיץ. לצערי בתחרות הראשונה של הקיץ בגרמניה נקעתי את הרגל, היה לי הרבה חוסר מזל עם הפציע הזאת, ומשם הדברים פשוט פחות התחברו לי בתחרויות הקריטיות, שבהן הייתי צריך לצבור ניקוד גבוהה לפריז.  לא הספקנו לעבוד מספיק על הנקודות החלשות שלי, גם בגלל הפציעות וגם בגלל שתעדפנו דברים בצורה שונה. זה הוביל לזה שלא הגעתי מוכן בצורה אופטימלית ומיטבית לתחרויות הגדולות והחשובות שהיו הגרנד סלאם בירושלים, אליפות אירופה ואליפות ישראל".  

 

צפית בגמר של הקפיצה לגובה בפריז? מה עבר לך בראש? "כן, צפיתי בגמר. עברה בי חושת פספוס כי יכולתי להיות שם. 2.24 זו התוצאה שהספיקה לעלות לגמר, ועשיתי את התוצאה הזאת במהלך העונה, ואני מאמין שלולא הפציעה הייתי יכול לקפוץ אפילו גבוה יותר. ממש הרגשתי שהמקום שלי שם. ידעתי שהייתי יכול לתת הופעה טובה בגמר ולהתחרות על מקומות גבוהים".

 

איך תראה העונה הקרובה שלך? "אני עדיין לא יודע. המטרות הן אליפות אירופה באולם אליפות העולם בטוקיו בקיץ. השאיפה היא להתחרות בין הגדולים, להגיע לגמר בתחרויות האלה ולהיות טוב. אני רואה את ההתקדמות של הקופצים האחרים, את הצמיחה של הדור הצעיר ואני יודע שמקומי איתם, מקומי לחזור לשם. יש בי הרבה מוטיבציה, רעב ורצון להצליח אחרי השנתיים הפחות טובות שהיו לי".

ממה תהיה מרוצה השנה? "קודם כל, להגיע לתחרויות שהצבתי לעצמי, אליפות אירופה באולם ואליפות עולם. לחזור לקפיצות של 2.30 מטר וגבוה מזה, ופשוט לעשות שנה בריאה ונטולת פציעות או רק עם קצת פציעות כי בכל זאת, פציעות הן חלק מהמקצוע".