איגוד האתלטיקה בישראל
Israeli Athletics association

קפיטולניק ושפרן מציגים – קרב מוחות בשחקים

תחרות הקפיצה לגובה באליפות אירופה לגילאי 20, שהתקיימה בטאלין, אסטוניה, סיפקה את אחת ההופעות המרגשות של אתלט ישראלי כלשהו בתחרות בינלאומית מחייבת. יונתן קפיטולניק ממכבי תל אביב היה מעורב בדרמה אדירה, אשר בסופה – ניצחון בתחרות הקפיצה לגובה, בתוצאה של 2.25 מ`, המהווה שיא אישי והתוצאה החמישית בכל הזמנים.
כבר היו בעבר ניצחונות או הופעות איכותיות של אתלטים ישראליים במקצוע הקפיצה לגובה (ניקי פאלי – מקום שני באליפות העולם לנוער בביג`ין בשנת 2006 ודימה קרויטר – מקומות ראשונים במשחקים האולימפיים לצעירים ואליפות העולם לקדטים בשנת 2009), אבל אין ספק שהישגו של יונתן הושג באחת ההופעות המרגשות ביותר שסיפק אתלט ישראלי. הוא נקלע לעמדת נחיתות קשה והיה צפוי שיקרוס אל תוך הציפיות של עצמו (כפי שקורה לא אחת לאתלטים ישראליים), אבל הוא ביחד עם מאמנו אנטולי שפרן, הצליחו לנהל קרב מוחות מבריק מול יריבו הפולני (מתיאוש קולודייצקי), אשר בסיומו הייתה ידו של האתלט הישראלי על העליונה.
מעבר לחוסן הפיזי והמנטאלי שגילה קפיטולניק בתחרות, ידעו הוא ומאמנו לעשות שימוש מושכל בהגרלת סדר הקופצים, אשר מיקמה אותו באופן קבוע כמי שקופץ אחרי האתלט הפולני. להגרלה זו הייתה חשיבות מרובה והיא אפשרה לשפרן ויונתן להכתיב לפולני את סדר התחרות.
קפיטולניק עבר את הגבהים הראשונים (עד 2.15 מ`) בלא כל פסילה והוא יצר יתרון ראשון על פני הפולני שפסל בגובה של 2.13 מ`. אולם, בגובה של 2.17 מ` התהפך הגלגל – יונתן נזקק לשלושה ניסיונות בגובה זה והפולני נמצא בשלב זה בעמדה עדיפה. זה המצב עד גובה של 2.21 מ` – שני האתלטים פוסלים את שני ניסיונותיהם הראשונים. הפולני עובר גובה של 2.21 מ` בניסיון שלישי וכאן מתחילה לעבוד ההגרלה לטובת קפיטולניק. ברור לו כי כדי לנצח בתחרות הוא הוא חייב לעבור את הגובה הבא – 2.23 מ`. בגובה זה יש לפולני יתרון גדול (אפשרות לשלושה ניסיונות בעוד שלישראלי נותר כדור אחד בקנה). ההגרלה שוב משחקת לטובת האתלט הישראלי מאחר והפולני אמור לקפוץ ראשון. הוא עובר גובה של 2.23 מ` ובשלב זה למעשה התחרות כמעט הוכרעה לחלוטין לטובתו.
כאן מבצע קפיטולניק מהלך מתוחכם נוסף – הוא מוותר גם על גובה של 2.23 מ` ועובר לנסות גובה שמעולם לא עבר אותו קודם – 2.25 מ`. שוב הפולני מנסה ראשון בגובה זה והוא כושל. הפולני נותר מרוקן מאנרגיות וניצחון שנראה היה עד אז מונח בכיסו בוודאות, תלוי עתה בקפיטולניק, אשר אמור לנצל את הקפיצה היחידה העומדת לרשותו. יונתן מגייס את שארית כוחותיו ובקפיצה מדהימה הוא מותיר את הפולני המום לחלוטין. זה האחרון חייב לעבור לגובה הבא של 2.27 מ` כדי לנסות לנצח. אבל מדובר במהלך נואש המצוי הרבה מעבר ליכולותיו.
ניצחון אדיר לאתלט הישראלי ולמאמנו!