איגוד האתלטיקה בישראל
Israeli Athletics association

מה סיכוייה של נבחרת ישראל באליפות העולם בחצי המרתון ?

מחר בשעה 12:00 לפי שעוננו תיפתח אליפות העולם בחצי מרתון בגדיניה שבפולין . תוכלו לעקוב בשידור ישיר בערוץ 5 פלוס (56 בשלט). התחרות היא אישית וקבוצתית. בתחרות הקבוצתית יכולים להשתתף 5 רצים והתוצאה הקבוצתית נקבעת לפי הזמן המצטבר של 3 הראשונים ביניהם.

 

בכל תחזית לקראת התחרות צריך לקחת אלמנט גדול של אי וודאות בגלל הקורונה. לרבים מהרצים והרצות אין כלל זמני עונה במרחק הזה וחלקם כלל לא התחרו השנה גם במרחקים אחרים. לכן יש אי בהירות לגבי כושרם הנוכחי. כמו כן, רשימת המשתתפים הרשמית אינה מעודכנת ולא ברור אם כל הרשומים ישתתפו. לדוגמא: קולום הוקינס הבריטי בעל שיא אישי של שעה בדיוק הודיע על ביטול השתתפותו , אך עדיין מופיע ברשימה. להיעדרויות כאלה יכולה להיות משמעות גדולה בתחרות הקבוצתית.

נבחרת ישראל כוללת 5 רצים : מארו טפרי (28) ממכבי ת"א – 1:00:52, טדסה גטהון (23) מהפועל עמק חפר – 1:02:38, גשאו איילה (24) ממכבי ת"א – 1:02:39, גירמה אמרה (33) מהפועל אורן השרון – 1:02:53 ושמואל אבוההי (24) מהסמטה דרום ת"א שאין לו תוצאה רשמית בחצי במרתון. מאמני הנבחרת הם דן סלפטר וזוהר זימרו. כל הרצים קבעו את שיאיהם האישיים בשנת 2019. הרכב הנבחרת נקבע בעקבות תחרות מבחן ל- 15 ק"מ שהתקיימה בספטמבר כשכל החמישה ירדו מ- 45 דקות למרות מזג האוויר החם.

התחרות הקבוצתית צמודה מאד מבחינתנו בעיקר בתחרות הלא רשמית בין המדינות האירופיות. לפי ממוצע התוצאות של שלושת הראשונים (1:02:03) אנחנו ממוקמים במקום ה- 11 מתוך 25 נבחרות בעולם ובמקום החמישי מתוך 12 נבחרות אירופיות.
בראש הרשימה 3 נבחרות שממוצע הזמנים של 3 הראשונים שלהן הוא פחות משעה: קניה, אתיופיה ואוגנדה (בהנחה סבירה שאלוף העולם הטרי ב- 5,000, 10,000 ו- 15 ק"מ ג`ושוע צ`פטגאי שאין לו זמן רשמי בחצי מרתון שווה לפחות 59 דקות). על הנייר גם לבחריין ממוצע של פחות משעה אך אף אחד מהרצים המאוזרחים שלה לא התחרה השנה וספק אם הם בשיא כושרם.
שתי נבחרות מחזיקות בממוצע של בין שעה ו 1:01 – דרום אפריקה ותורכיה. 4 נבחרות מחזיקות בממוצע של 1:01-1:02 – ספרד שבדיה איטליה ומרוקו. כחצי דקה אחרינו נמצאות בריטניה וגרמניה.
על פי ריצת המבחן ולפי דיווחי המאמנים, הרצים נמצאים קרוב מאד לשיא כושרם. אם אכן יצליחו להיות בשיאם ובהנחה שבחלק מהנבחרות לא כל הרצים בשיאם, יש סיכוי מסוים לסיים ביום טוב בשמינייה הראשונה בעולם ובשלישיה הראשונה באירופה. נחזיק אצבעות לרצים שלנו.

בריצה לנשים ייצגו אותנו לונה צ`מטאי סלפטר ממכבי ת"א עם 1:06:09 ב- 2019 שמדורגת לפי השיא האישי במקום השמיני. היא חזרה לאחרונה לכושר טוב כאשר סיימה לפני חודש במקום השני ובתוצאה השנייה בכל הזמנים בריצת שעה, אחרי סיפאן חסן שהודיעה השבוע שתיעדר מהתחרות. היא תשאף לעלות על הפודיום.
בנוסף תרוץ גם מאור טיורי מלידר ירושלים – 1:14:48 בפברואר השנה.
מזג האוויר הצפוי הוא מעונן חלקית עם 9 מעלות ורוח של 13 קמ"ש, תנאים לא רעים. המסלול הוא של כ- 5 ק"מ ויבוצעו 4 הקפות.